Δευτέρα, 22 Αυγούστου 2011

ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΓΚΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ Η ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 21 Αυγούστου 2011

ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ

Η ακριβότερη καρμανιόλα της Ευρώπης
Δύο μήνες μετά την υπογραφή του «μνημονίου συναντίληψης» μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας Ολυμπία Οδός, το μόνο που έχει μείνει είναι η απίστευτη ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών, τα πανάκριβα διόδια και λιγοστά συνεργεία συντήρησης της...
Εθνικής Οδού Κορίνθου-Πατρών. Στα 3,10 ευρώ αυξήθηκε πρόσφατα το κόστος διέλευσης, για ένα Ι.Χ., στα διόδια του Ζευγολατιού (Κόρινθος) και Ρίου (Πατρών), παρά το ότι οι άμεσα εμπλεκόμενοι έβλεπαν το αδιέξοδο στο οποίο είχε οδηγηθεί το έργο. Αδιέξοδο στο κατασκευαστικό μέρος, στο χρηματοδοτικό, στον τομέα των απαλλοτριώσεων, των θέσεων εργασίας, που ωστόσο δεν εμπόδισε το κράτος όχι μόνο να συνεχίσει την... αιμοδοσία της κοινοπραξίας, αλλά και να δεχτεί την αύξηση των διοδίων, αφήνοντας ανενόχλητες τις τράπεζες που βάσει της σύμβασης είναι υποχρεωμένες να χρηματοδοτήσουν το έργο.

Δεκάδες και οι απολύσεις από τα εργοτάξια του συγκεκριμένου έργου. Η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός (αποτελείται από την γαλλική Vinci, τη γερμανοϊσπανική Hochtief και τις ελληνικές Ακτωρ, J&Ρ Αβαξ, ΓΕΚ/Τέρνα) επιβεβαιώνει τις εκατοντάδες απολύσεις, που εδώ και μήνες καταγγέλλει το σωματείο εργαζομένων «Η Γαλαρία» και σημειώνει πως το προσωπικό θα περιοριστεί τόσο, ώστε να καλύπτει μόνο ανάγκες συντήρησης του υφιστάμενου τμήματος και εργοταξίων.

Αμέτοχες όμως και οι 24 (!) ξένες και εγχώριες τράπεζες, καθώς επικαλούμενες τη διεθνή οικονομική κρίση, τη μείωση των εσόδων από τα διόδια και την ασυνέπεια του Δημοσίου, έχουν επί της ουσίας παγώσει κάθε χρηματοδότηση προς την κοινοπραξία. Από το Δημόσιο όμως έχει «παγώσει» η εξόφληση σε δεκάδες δικαιούχους των απαλλοτριώσεων.

Η μόνη πηγή εσόδων έχει παραμείνει ο οδηγός που καταβάλλει διόδια για τη χρήση μιας καρμανιόλας, που κινδυνεύει να μετατραπεί σε κατ' ευφημισμόν εθνική οδό-φάντασμα, διακινδυνεύοντας τη ζωή του στον χειρότερο δρόμο της Ευρώπης. Συνολικά στα 312 εκατ. ευρώ υπολογίζεται η συνεισφορά των φορολογουμένων (202 από τα διόδια και 110 η συμμετοχή του Δημοσίου), έναντι 336 εκατ. ευρώ που φτάνουν οι τραπεζικές χρηματοδοτήσεις και περίπου 80 εκατ. ευρώ που βάζει ο παραχωρησιούχος.

Μ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙΣ