Σάββατο, 22 Ιανουαρίου 2011

Μπαλάκι οι καθυστερήσεις έργων Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

Ελευθεροτυπία, Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

ΟΙ ΕΡΓΟΛΑΒΟΙ ΤΑ ΦΟΡΤΩΝΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΕΚΕΙΝΗ ΣΚΕΦΤΕΤΑΙ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ
Μπαλάκι οι καθυστερήσεις έργων
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η σύγκρουση ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και τους εργολάβους των αυτοκινητόδρομων. Ολα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά, ακόμη και η κατάργηση των διαγωνισμών και η συνέχιση των κατασκευών με τη μορφή του κλασικού δημόσιου έργου. Προωθείται με ταχείς ρυθμούς η επανασύσταση του Ταμείου Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), που θα έχει ρόλο ελεγκτή των εισπράξεων από όλους τους σταθμούς διοδίων, περιλαμβανομένης και της Εγνατίας Οδού. Προς το παρόν, η κάθε πλευρά προσπαθεί να φορτώσει το «μουντζούρη» στην άλλη και να απεμπλακεί από το κουβάρι των έργων με τις λιγότερες συνέπειες.

Σε κάθε περίπτωση, και με βάση τις συμβάσεις του 2007, οι εργολάβοι θα πάρουν αποζημιώσεις, που απλώς θα είναι μικρότερες αν το Δημόσιο αποδείξει ότι δεν έχουν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις τους.

Η κατασκευή των έργων κυμαίνεται σε επίπεδο από 22% έως 63% και με αποκλίσεις από το χρονοδιάγραμμα, που σε τρεις περιπτώσεις φθάνει έως και τους 24 μήνες, τις οποίες οι εργολάβοι τις «φορτώνουν» στο Δημόσιο. Είναι γεγονός ότι οι συμβάσεις προέβλεπαν ότι οι απαλλοτριώσεις των εργοταξιακών χώρων έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ώς τον Απρίλιο του 2009, αλλά στην πράξη λίγο πριν από τις βουλευτικές εκλογές μόλις έφθαναν το 15%. Εκκρεμότητες υπάρχουν και με τη μετατόπιση πυλώνων υψηλής τάσης της ΔΕΗ, που φορτώθηκαν στις πλάτες της επιχείρησης και μάλιστα χωρίς ενημέρωσή της. Υπολογίζεται ότι το κόστος για κάθε πυλώνα ανέρχεται στα 60.000 ευρώ και η ΔΕΗ αρνείται να τα πληρώσει. Οσο για τις αρχαιολογικές ανασκαφές, ορίζεται σαφώς ότι πρέπει να ολοκληρώνονται μέσα σε έξι μήνες, όταν είναι γνωστό ότι προχωρούν με τον αραμπά. Με αυτά τα πατήματα, οι εργολάβοι ετοιμάζονται να διεκδικήσουν από το Δημόσιο αποζημιώσεις άνω των 500 εκατ. ευρώ!

Υπάρχει όμως και η γλώσσα των αριθμών, που δίνει αποκαλυπτικά στοιχεία για τα έργα:

* Με συνολικό προϋπολογισμό 8,4 δισ. ευρώ, οι εργολάβοι έχουν ήδη πάρει από το Δημόσιο πάνω από 900 εκατ. ευρώ, ποσό που ξεπερνά το 50% της προβλεπόμενης κρατικής συμμετοχής, η οποία ανέρχεται σε 1,71 δισ. ευρώ. Με την υπουργική απόφαση του Αυγούστου του 2009, το οφειλόμενο από το Δημόσιο ποσό αυξήθηκε κατά 168 εκατ. ευρώ, λόγω των συμπληρωματικών έργων που αποκαλύφθηκαν στην πορεία στην περίπτωση των σηράγγων στα Τέμπη.

*Επιπλέον, οι εργολάβοι έχουν εισπράξει από τα διόδια πάνω από 660 εκατ. ευρώ, το ποσό όμως αυτό δεν περιλαμβάνεται στη δημόσια συμμετοχή!

*Η συνολική δανειοδότηση από τις τράπεζες ανέρχεται στα 2 δισ. ευρώ, που έχουν εκταμιευτεί από καιρό αλλά δεν έχουν απορροφηθεί από τα έργα. Είναι άγνωστο πού έχουν επενδυθεί προσωρινά. Είναι όμως σαφές ότι το ύψος των δανείων, που μάλιστα εξασφαλίζεται από 26 τράπεζες, δεν δικαιολογεί τις διαμαρτυρίες των τραπεζικών φορέων και τις απειλές τους για διακοπή των χρηματοδοτήσεων. Βεβαίως, οι δανειακές συμβάσεις είχαν υπογραφεί ώς τα μέσα του 2008 με τα τότε ισχύοντα επιτόκια, που ήταν της τάξης του 2% και σήμερα έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί, αλλά αυτό αφορά τους εργολάβους και όχι τις τράπεζες.

Συμβάσεις

«Προχωρούμε σε επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων σε δύσκολες εποχές για την ελληνική οικονομία, αλλά θα δώσουμε τη μάχη με γνώμονα τα συμφέροντα των πολιτών και των έργων», διευκρίνισε στην «Ε» ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης, που αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα, ακόμη και την ακύρωση των διαγωνισμών σε ορισμένα έργα που δεν προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς. Διαβεβαιώνει ότι σήμερα οι εργολάβοι έχουν στη διάθεσή τους πάνω από 60% των χώρων, ενώ τα υπολειπόμενα τμήματα δεν δημιουργούν εμπλοκές στα έργα, και επομένως το Δημόσιο έχει ανταποκριθεί σε μεγάλο βαθμό στις υποχρεώσεις του. Επιπλέον ξεμπλοκαρίστηκε η επιτροφή ΦΠΑ προς τους εργολάβους, που ήταν της τάξης των 170 εκατ. ευρώ.

Από τη μελέτη των συμβάσεων προκύπτει ότι η αποπληρωμή των έργων γίνεται πολύ νωρίτερα από την 30ετία της παραχώρησής τους στους εργολάβους, που λήγει το 2037. Ανάλογα με το έργο, ουσιαστικά γίνεται από το 2012 έως το 2021. Τα υπόλοιπα χρόνια τα έσοδα από τα διόδια θα καλύπτουν το κόστος της συντήρησης. Είναι φανερό ότι η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου -τότε ΥΠΕΧΩΔΕ- επέλεξε να περιλάβει στο αρχικό πακέτο και αυτό τον τομέα, ενώ στην περίπτωση της Αττικής οδού προωθείται ήδη επαναδημοπράτηση της λειτουργίας και συντήρησης για μια δεκαετία μετά τη λήξη της αρχικής σύμβασης.

Στις συμβάσεις, επιπλέον, προβλέφθηκε ότι ένα μέρος των μελλοντικών εισπράξεων από τα διόδια, που κλιμακώνεται ανάλογα με το έργο και το χρόνο από 60% έως και 93%, θα δίνεται στο Δημόσιο για να χρησιμοποιηθεί στη χρηματοδότηση νέων έργων. Τα αναμενόμενα κρατικά έσοδα υπολογίζονται σε 23 δισ. ευρώ! Θεωρούνται έμμεση φορολογία και δεν αποκλείεται να ακυρωθούν ύστερα από προσφυγή σε δικαστήριο. Είναι η «προίκα» που παρέχει στο Δημόσιο κάποια περιθώρια ελιγμών στις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις. Ενδεχόμενο «ψαλίδισμα» αυτής της παραμέτρου θα επιφέρει μείωση των τιμών των διοδίων τουλάχιστον κατά 20%.

«Η αντίδραση των πολιτών, σε μεγάλο βαθμό είναι δικαιολογημένη», παραδέχεται ο Γ. Μαγκριώτης και αποδίδει τις υψηλές τιμές, αλλά και τα προβλήματα που ανέκυψαν στα έργα, στην προχειρότητα των συμβάσεων. «Εγιναν με βιασύνη και προβλέπουν τα διόδια ως βασική πηγή χρηματοδότησης, γιατί το Δημόσιο δεν διέθετε πόρους ώστε να προχωρήσει την ίδια περίοδο πέντε μεγάλα έργα», προσθέτει.

Στην πράξη όμως οι οδηγοί πληρώνουν διόδια για δρόμους-καρμανιόλες ή και εργοτάξια στην καλύτερη περίπτωση. Οι τιμές, από τον Απρίλιο του 2008 που πέρασαν στους εργολάβους, έχουν αυξηθεί κατά 400%! Προς το παρόν εισπράττουν μόνον «θα» και δεν είναι τυχαίο ότι φουντώνει το κίνημα «Δεν πληρώνω-Δεν πληρώνω».

Μείωση διοδίων

Η μείωση των τιμών αλλά και των σταθμών των διοδίων, που προωθεί το υπουργείο Υποδομών, προβλέπεται να γίνει με τέσσερα βήματα:

*Επίσπευση των ηλεκτρονικών διοδίων, με στόχο να τεθούν σε λειτουργία μέσα στο 2012. Το μέτρο αυτό θα επιτρέψει τη δικαιότερη χρέωση των οδηγών με βάση τα χιλιόμετρα που διανύουν με το όχημά τους και θα βελτιώσει σημαντικά τα τιμολόγια για τις μικρές διαδρομές.

*Την προώθηση εκπτωτικών προγραμμάτων με χαμηλότερες τιμές για τους συχνούς χρήστες του δρόμου, κατά τα πρότυπα της Αττικής οδού.

*Τη μείωση των τιμών κατά τη φάση της κατασκευής, που θα συνοδεύεται από παράταση του χρόνου ολοκλήρωσης των έργων κατά 3-4 χρόνια.

*Τον περιορισμό των προβλεπόμενων εσόδων για το κράτος κατά τη φάση της εκμετάλλευσης των αυτοκινητόδρομων. *

ΕΡΩΤΗΣΗ Προς τον κ. Υπουργό Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Και την κα Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον κ. Υπουργό Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων
Και την κα Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης

ΘΕΜΑ: Εργοδοτική τρομοκρατία από την κοινοπραξία «ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΥΣ» με εκβιασμούς, απειλές, μη καταβολή επιδομάτων και δεκάδες απολύσεις εργαζομένων .

Σύμφωνα με τις καταγγελίες των εργαζομένων η κοινοπραξία «ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΥΣ» που έχει αναλάβει την κατασκευή του έργου «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ», δηλαδή την κατασκευή της νέας εθνικής οδού Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα, παραβιάζει συστηματικά την εργατική νομοθεσία. Σε συνδυασμό μάλιστα με την παντελή έλλειψη ελέγχου από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς (στους οποίους έχουν προσφύγει οι εργαζόμενοι), έχει προχωρήσει σε πλήρη ανατροπή και απορύθμιση των εργασιακών σχέσεων και τη μη τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας που ορίζει η ισχύουσα νομοθεσία.
Πιο συγκεκριμένα, η κοινοπραξία «ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΥΣ» και οι εταιρείες-μέλη της έχουν προχωρήσει στις παρακάτω αποφάσεις και ενέργειες:

- Η εταιρεία VINCI (μέλος της κοινοπραξίας), προχώρησε σε 29 παράνομες απολύσεις καταπατώντας ακόμα και το όριο των νόμιμων απολύσεων, αρνούμενη κάθε επίσημη ενημέρωση και διαβούλευση με το σωματείο «ΓΑΛΑΡΙΑ» , το μοναδικό σωματείο στην Ολυμπία οδό. Η κοινοπραξία αποφάσισε να προχωρήσει σε απολύσεις του μισού εργατικού δυναμικού της από ένα σύνολο 2800 εργαζομένων μέσα στον Γενάρη.
- Αρνούνται την καταβολή και αυτών των νόμιμων επιδομάτων, υπερωριών κτλ., που έχουν θεσμοθετηθεί με Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, σε εργαζόμενους που μέχρι τώρα δούλευαν με εξαντλητικούς ρυθμούς.
- Παραβιάζουν τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας με συνέπεια τα συχνά εργατικά ατυχήματα στα εργοτάξια της κοινοπραξίας με ενέργειες όπως: Μη τήρηση του χρόνου ασφαλείας έπειτα από ανατινάξεις για τη διάνοιξη της γαλαρίας, παράνομη χρησιμοποίηση εργαζομένων σε εργασίες( π.χ χειρισμός βαρέων οχημάτων) χωρίς να έχουν την κατάλληλη ειδικότητα (απαιτούμενο δίπλωμα, ανάλογη εμπειρία), εκβιασμοί για πολλαπλές ειδικότητες κ.α.
- Επιδιώκουν την κατάργηση του δικαιώματος του συνδικαλισμού των εργαζομένων. Ήδη έχουν προχωρήσει σε απόλυση εκλεγμένου μέλους της διοίκησης του Σωματείου, μία μέρα μετά την κατάθεση της υποψηφιότητας του και η κοινοπραξία σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων, ετοιμάζεται να προχωρήσει σε απολύσεις εργαζομένων που είναι εκλεγμένοι στο προεδρείο του Σωματείου.
-Εδώ και μήνες εργάζονται παράνομα εντός των εργοταξίων φορτηγά αυτοκίνητα Ι.Χ.

Όλα τα παραπάνω είναι ένα μέρος από τις παράνομες και καταχρηστικές ενέργειες της κοινοπραξίας «ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΥΣ».
Οι εργαζόμενοι στην εταιρεία VINCI (μέλους της κοινοπραξίας) μέσω του σωματείου τους «Η ΓΑΛΑΡΙΑ», έχουν προσφύγει στα αρμόδια όργανα, αλλά ματαίως. Απαντήσεις δεν παίρνουν και η κοινοπραξία συνεχίζει ανεξέλεγκτη να παραβιάζει την ισχύουσα νομοθεσία, ενώ ταυτόχρονα:
-Η VINCI απειλεί για αποχώρηση από το έργο.
-Οι τράπεζες που παίζουν το παιχνίδι των κατασκευαστικών, παγώνουν την χρηματοδότηση γιατί θεωρούν το έργο «επισφαλές»
-Οι εταιρείες πιέζουν το κράτος να στήσουν και άλλους σταθμούς διοδίων.
-Το κράτος απειλεί με κυρώσεις, όσους δεν πληρώνουν διόδια.
Επειδή οι απολύσεις έγιναν εκδικητικά, χωρίς καν να τηρούνται τα προσχήματα, ώστε να τρομοκρατηθούν οι υπόλοιποι εργαζόμενοι.
Επειδή η μη καταβολή των δεδουλευμένων των εργαζόμενων της κοινοπραξίας είναι κατάφωρα παράνομη και απαράδεκτη.
Επειδή η κοινοπραξία παραβιάζει διαχρονικά και συστηματικά τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, χωρίς να την ελέγχει η πολιτεία δια των αρμοδίων οργάνων, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε απόγνωση.


Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1.Σε ποιες ενέργειες θα προβούν έτσι ώστε να διασφαλιστεί η απασχόληση του συνόλου των εργαζομένων και να υπάρξει άμεση καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών τους αλλά και προάσπιση όλων των νόμιμων δικαιωμάτων τους;

2.Ποιες πρωτοβουλίες πρόκειται να αναλάβουν προκειμένου να ανακληθούν οι απολύσεις των 29 εργαζομένων; Τι μέτρα θα ληφθούν ενάντια στην Κοινοπραξία για τις παράνομες αυτές απολύσεις;

3.Θα ελεγχθεί η εταιρεία από τους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς αναφορικά με τις παραβιάσεις των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας για την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων; Θα ελεγχθεί για την παρεμπόδιση της συνδικαλιστικής δράσης; Τι μέτρα προτίθενται να πάρουν, ώστε να συμμορφωθεί η εταιρεία με την ισχύουσα νομοθεσία;

4.Τηρούνται όλα τα συμφωνηθέντα για το έργο «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ» από την κοινοπραξία «ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΥΣ»; Αν όχι τι μέτρα θα πάρουν, ώστε να μην βρεθούν στο δρόμο 2800 εργαζόμενοι;


Οι ερωτώντες βουλευτές


Λαφαζάνης Παναγιώτης


Κριτσωτάκης Μιχάλης

Πέμπτη, 20 Ιανουαρίου 2011

Κάποια στιγμή ο Θεός θα μας βαρεθεί και θα πάψει να βάζει το χέρι του.

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΤΟΤΕΧΝΙΤΩΝ ΚΑΙ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥ ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ
«Η ΓΑΛΑΡΙΑ»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
20/ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ/2011




Κάποια στιγμή ο Θεός θα μας βαρεθεί και θα πάψει να βάζει το χέρι του.

Για ακόμα μια φορά σταθήκαμε τυχεροί και δεν θρηνήσαμε κάποιο ανθρώπινο θύμα.
Συνάδελφος ο οποίος έχει προσληφθεί με την ειδικότητα του Τεχνίτη οικοδόμου-βοηθού γομωτή, και που απασχολείτε παράνομα και ως ηλεκτροσυγκολλητής και οξυγονοκολλητής, γλίτωσε από θαύμα όταν το τρακτέρ που οδηγούσε ανατράπηκε.
Δεν είναι η πρώτη φορά που συνάδελφος απασχολείτε σε άσχετη με την ειδικότητα του εργασία και ούτε η πρώτη φορά που προκαλείτε σοβαρό ατύχημα..
Όταν απολύεις συνάδελφο οδηγό που νόμιμα και δικαιωματικά οδηγεί τρακτέρ και λεωφορείο και στην θέση του αναγκάζεις να απασχοληθεί άσχετο με το αντικείμενο προσωπικό, δεν μιλάμε για εργατικά ατυχήματα αλλά για εργατικά εγκλήματα.
Εξάλλου για τις κατασκευαστικές εταιρείες το κέρδος είναι πάνω από την ανθρώπινη ζωή.
Αλήθεια «ευέλικτους εργαζόμενους» όπως μας ονομάσατε στην VINCI, χρησιμοποιείτε και στην Γαλλία?


















───────────────────────────────────────────────────
www.galaria2010.blogspot.com galaria2010@gmail.com 2610 960 826